Print Mælkebloggen

Forskning viser at mælk kan give kræft

Det er de færreste, som er klar over, at mælk indeholder en lang række hormoner. Blandt andet kvindehormonerne østrogen og progesteron. Det blodsukkerregulerende hormon insulin, er også tilstede i mejeriprodukterne. Væksthormonerne IGF-1, IGF-2 og EGF er mere ukendte. Til gengæld findes der meget dokumentation som viser, at disse væksthormoner fremmer udviklingen af brystkræft og prostatakræft
Læs mere om bestanddelene i komælk

Forskning viser at mælk er usundt og kræftfremkaldende
I vores hovedstad kan denne kæmpe mælkereklame ses tæt på Hovedbane-gården

Gennem hele vores opvækst er vi blevet indoktrineret med, at mælken indeholder mange næringsstoffer, som vi har svært ved at undvære. Denne sandhed er dog ikke helt entydig. Nok er der kalk i mælk, men den store mængde protein gør mælken mere sur end basisk. Derfor fjerner mejeriprodukterne kalk fra dine knogler. Se her hvorfor mælk giver svage knogler

Desuden har en stor metaanalyse i det ansete tidsskrift British Medical Journal fra oktober 2006 vist, at mælk og kalktilskud ikke beskytter børn mod knoglebrud - hverken på kort eller lang sigt. Se forskning om børn, mælk og kalk

En stor amerikansk undersøgelse har vist, at de kvinder, der drikker mest mælk, har 45 procent større risiko for brud på hoften, end de kvinder, der sjældent drikker mælk. Det hænger fint sammen med, at vi i Danmark har rekord i knogleskørhed samtidig med, at vi er et af de lande i hele verden, hvor vi indtager flest mejeriprodukter. Se forskning om mælk og knogler (2)  
Læs meget mere på de underliggende sider.

NYHEDER

Forsker advarer mod mælk

Topforsker advarer: Tre glas mælk om dagen øger risikoen for kræft

 

Læs mere »

Ny bog om mælk

Det er en fantastisk mælkebog, som udkommer i dag, onsdag d. 19. maj.

Læs mere »

Mælken får kritik

Medierne åbner op for kritik af Mejeriforeningens reklamekampagne "Morgenmælk".

Læs mere »



Klik her for at sende et tip om denne side til en ven!
© 2009 Komælk.dk