|
Boston, Massachusetts. Adskillige undersøgelser har konstateret, at et højt indtag af calcium fra mejeriprodukter øger risikoen for prostatakræft. Forskere ved Harvard Medical School har set på resultaterne af en større undersøgelse, der bekræfter sammenhængen. Undersøgelsen involverede 20.885 mandlige amerikanske læger, der var indskrevet i 1984. Efter 11 år havde 1012 af mændene fået konstateret prostatakræft, herunder 411 tilfælde af fremskreden prostatakræft. Lægerne udfyldte spørgeskemaer for at bestemme deres indtag af calcium-holdige mejeriprodukter (sødmælk, skummetmælk, ost og is). Omkring 57 procent af det calcium, som kom fra mejeriprodukter stammede fra skummetmælk. En grundig statistisk analyse af de indsamlede data viste, at mænd der indtager mere end 600 mg calcium pr. dag (svarende til to glas skummetmælk) havde en 32 procent større risiko for at udvikle prostatakræft, efter justering for andre potentielle risikofaktorer, end mænd, der indtages 150 mg / dag af calcium eller derunder. Forskerne mener, at et højt indtag af calcium undertrykker syntese af 1,25-dihydroxyvitamin D-3, et vigtigt hormon menes at være beskyttende mod prostatakræft. De påpeger, at en anden stor undersøgelse konstateret, at calcium fra kosttilskud også øger risikoen for prostatakræft.
Chan, June M., et al. Dairy products, calcium, and prostate cancer risk in the Physicians' Health Study. American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 74, October 2001, pp. 549-54
|