I flere generationer har mælkeindustrien vildledt alverdens befolkninger om komælkens sundhedsfremmende effekt, men den 5. januar afslørede TV-Avisen på DR1, at industrien er gået alt for langt. I over fem minutter fik mælken drøje hug.
Mejeriforeningen vildleder
Mejeriforeningen risikerer at skulle betale EU-penge tilbage på grund af en vildledende mælkekampagne. EU har nemlig betalt halvdelen af de 15 millioner kroner til kampagnen “Morgenmælk”, som Fødevarestyrelsen har stemplet som vildledende og i strid med lovgivningen, fordi den blandt andet påstår, at magre mælkeprodukter kan “sænke blodtrykket og udvikle sunde tænder.”
Christel Schaldemose håber, at EU-kommissionen vil forlange nogle af pengene til kampagnen tilbagebetalt. Kommissionen forventes at komme med et svar i løbet af et par uger. Læs mere på DRs hjemmeside
Reglerne skal overholdes Mejeriforeningen har forsøgt, at vildlede befolkningen til at tro at mælk er sundt. Derfor har Fødevarestyrelsen indskærpet, at de skal overholde reglerne for anprisning af fødevarer m.m. på deres hjemmeside og i annoncer. Hele fem gange har de overtrådt gældende regler og love.
Mejeriforeningen har blandt andet urigtigt hævdet, at ”spiser man et lille stykke ost, efter at man har spist eller drukket noget sødt, neutraliserer det den syre, der er dannet, og nedsætter risikoen for caries”. Dette kan virke noget vildledende, da ost er den fødevare, som danner mest syre i kroppen. Se mere om ostens syredannende effekt
– Det er selvfølgelig beklageligt, at vi har formuleret os uheldigt på nogle områder. Det tager vi til efterretning og vil selvfølgelig få rettet til, siger kampagnechef Lars Witt Jensen til DR Nyheder. Alligevel hævdede samme Lars Witt Jensen i TV-Avisen d. 5. januar, at mælk altså er sundt.