|
Der er en tydelig sammenhæng mellem brystkræft og mælkekeindtagelse. Selv når man sammenligner de forskellige landes produktion af mælk med antallet af brystkræfttilfælde ses sammenhængen. Se sammenhæng mellem brystkræft og mælk
Det er især vægsthormonet IGF1 i komælk, som mistænkes for at være den store synder i forhold til brystkræft. Det bekræfter nedenstående forskning. Faktisk har kvinder med de højeste niveauer af IGF-1 i deres blod en 7-fold øget risiko for brystkræft. Det gælder dog kun kvinder, der ikke er kommet i overgangsalderen og som er yngre end 51 år. Dette dokumenteres i det første af de nedenstående forskningsresultater, som alle omhandler sammenhængen mellem IGF-1 og brystkræft. Susan E. Hankinson and others, "Circulating concentrations of insulin-like growth factor I and risk of breast cancer," LANCET Vol. 351, No. 9113 (May 9, 1998), pgs. 1393-1396. Jeff Holly, "Insulin-like growth factor-I and new opportunities for cancer prevention," LANCET Vol. 351, No. 9113 (May 9, 1998), pgs. 1373-1375. Peter F. Bruning and others, "Insulin-Like Growth-Factor-Binding Protein 3 is Decreased in Early-Stage Operable Pe-Menopausal Breast Cancer," INTERNATIONAL JOURNAL OF CANCER Vol. 62 (1995), pgs. 266-270. J. P. Peyrat and others, "Plasma Insulin-like Growth Factor-1 (IGF-1) Concentrations in Human Breast Cancer," EUROPEAN JOURNAL OF CANCER Vol. 29A, No. 4 (1993), pgs. 492-497.
Læs mere info om forskning i mælk og kræft: >> Mælk og kræft i æggestokkene >> Mælk og prostatakræft >> Mælk og bugspytkirtelkræft
|