Sundhedsstyrelsen var sammen med Fødevaredirektoratet og Forbrugerinformationen i 2003 indgået i et partnerskab med Mejeriforeningen om at udvikle og formidle redskaber til skolesundhedsplejen i form af en “værktøjskasse” med materialer, der vedrører forebyggelse og behandling af overvægtige børn. Sundhedsstyrelsen stod bag lanceringen af “Værktøjskassen” i foråret 2004. Alle landets sundhedsplejersker modtog materialet, som var betalt af mejeriforeningen.
Vibeke Manniche bekymret
Børne- og ungelæge Vibeke Manniche kritiserede i 2004, at Sundhedsstyrelsen lagde navn til reklame for Mejeriforeningens produkter. Dette mente Vibeke Manniche var bekymrende, idet reklamernes indhold ikke engang stemte overens med de officielle anbefalinger.
– Jeg er bekymret, når man går ind og skævvrider og i materialet giver udtryk for, at børn skal have mere mælk og flere mælkeprodukter, end der egentlig følger af de officielle kostanbefalinger. Og det bekymrer mig, at man i et samarbejde mellem Mejeriforeningen og Sundhedsstyrelsen netop går ind og tilgodeser Mejeriforeningens interesser, sagde hun.
Materialet blev udarbejdet og finansieret af Mejeriforeningen, men skulle godkendes af projektets samarbejdspartnere, Sundhedsstyrelsen og Forbrugerstyrelsen. Specialkonsulent Ulla Hølund fra Sundhedsstyrelsen afviste kritikken.
Flot og højtideligt ser Sundhedsstyrelsens logo ud, selvom indholdet er mere tvivlsomt